8 Tips voor een goede nieuwsbrief
Wil jij meer uit je nieuwsbrief halen? Hier vind je 8 tips voor een goede nieuwsbrief!
1. Zorg voor een goede aflevering van de nieuwsbrief
Mail naar klanten of gemachtigden
Voor het versturen van nieuwsbrieven heb je een machtiging nodig. Je mag alleen je klanten én diegene die daar expliciet toestemming voor hebben gegeven een nieuwsbrief sturen. Bijvoorbeeld mensen die zich in hebben geschreven voor jouw nieuwsbrief.
Zorg ervoor dat je niet op een blacklist komt
Zorg ervoor dat jouw domein voorbereid is om e-mail te verzenden. Doe je dit niet, dan loop je de kans dat je op een blacklist komt. Dit is een lijst met bekende spam adressen, die standaard geblokkeerd worden door e-mail providers (zoals Outlook, Hotmail, Gmail, etc). Hierdoor komt jouw nieuwsbrief niet meer aan en loop je het risico dat al je zakelijke e-mail niet meer bij jouw klanten komt.
Om dit te voorkomen stel je DNS records in, zodat e-mail providers kunnen verifiëren dat de mail ook daadwerkelijk van jou afkomstig is. Dit doe je door SPF-records toe te voegen aan je DNS (hiermee geef je aan dat jouw nieuwsbrief van een andere locatie verzonden mag worden). Stel DMARC en DKIM in voor identificatie.
Een online assistent kan je hierbij helpen.
2. Zorg voor voldoende gebruikersgegevens
Hoe meer je weet over je gebruikers, des te specifieker je jouw nieuwsbrief op hen aan kunt passen. Laat je gebruikers hun profiel updaten, voeg specifieke vragen toe wanneer klanten een account aanmaken of verzamel zoveel mogelijk relevante data om segmentering toe te kunnen passen.
Zo kan je bijvoorbeeld mensen uit jouw regio een nieuwsbrief sturen met speciale aanbiedingen in jouw winkel en klanten buiten de regio aanbiedingen sturen speciaal voor de webshop.
Wil jij meer gegevens van je klanten verzamelen? Een Online Assistent helpt je hiermee.
3. Zorg voor interessante of relevante content
Verdiep je in jouw doelgroep en zorg voor passende content. Wat willen jouw gebruikers weten, wat willen ze zien en wat zorgt ervoor dat ze over gaan tot aankoop? Door in te spelen op gedrag en interesses van je doelgroep kan je hele relevante nieuwsbrieven maken. Hierdoor is de kans op succes veel groter.
Bijvoorbeeld; wanneer een klant een zak hondenvoer koopt en jij weet hoeveel porties hondenvoer uit deze zak gaan, dan is het wellicht relevant om net voor het moment dat het hondenvoer op is, een aanbieding voor hondenvoer te sturen.
Wij kunnen je eventueel helpen met segmenteren van je klanten.
4. Houd het doel van de nieuwsbrief in de gaten
Zelden is het doel van een nieuwsbrief de nieuwsbrief te versturen. Zorg dat jouw nieuwsbrief het doel bereikt en controleer dat.
Ondanks dat er veel geautomatiseerd kan worden kost het altijd de nodige tijd om een goede nieuwsbrief te versturen. Je hebt relevante content en landingspagina’s nodig, een aansprekend onderwerp en een goede segmentering.
Maar als de nieuwsbrief niets oplevert is het zonde van de tijd en energie die erin gestoken wordt.
Analyseer het succes van je nieuwsbrief dus goed. En nee, het succes van je nieuwsbrief is dus niet afhankelijk van opens of clicks. Het resultaat is hoeveel nieuwsbrief gebruikers uiteindelijk overgegaan zijn tot aankoop of contact moment.
Haal jij niet jouw doelen? Besteed dan je e-mail marketing uit bij een online assistent.
5. Let op de timing van de nieuwsbrief
Je wilt natuurlijk dat je nieuwsbrief binnenkomt, net op het moment dat jouw lezer zijn e-mail door aan het nemen is. Er bestaan veel theorieën over de juiste timing van je nieuwsbrief, maar het beste is om je in te leven in jouw lezer. Globaal gezien kan je het volgende aanhouden:
Consumenten
Globaal gesproken kan je consumenten beter in de avonduren een nieuwsbrief toesturen. Heb je een webshop en lever je niet in het weekend, stuur dan niet op vrijdag een bericht. Verkoop je een dienst dan is juist vrijdag middag meer in trek, omdat mensen dan over het algemeen wat positiever zijn dan maandag ochtend.
B2B
Bij B2B (Business to Business), wordt de mailbox vaak gezien als een soort to-do list. Er wordt dus regelmatig gekeken tijdens kantooruren, maar dan het liefst wel wanneer de gebruiker start. Globaal gesproken stuur je daarom de nieuwsbrief aan het begin of einde van kantooruren.
Er zijn veel theorieën over het juiste tijdstip voor jouw doelgroep, maar het beste is het zelf uit te proberen.
6. Spreek de juiste doelgroep aan
Bijvoorbeeld; wanneer jouw klant altijd hondenvoer bij jou besteld, zal deze geen behoefte hebben aan aanbiedingen over kattenvoer.
Stuur je structureel dit soort foutieve nieuwsbrieven naar jouw klanten, dan ontstaat er een negatief merk beeld. Hierdoor worden je nieuwsbrieven niet meer als relevant beschouwd, ook al zijn ze dat wel en kan het zelfs invloed hebben op het gehele koopgedrag van de klant.
Layout
Ook layout speelt een belangrijke rol. Analyseer goed op wat voor apparaten jouw doelgroepen de nieuwsbrief openen. Is dat merendeels op mobiele apparaten, zorg dan dat je website en landingspagina’s hiervoor geoptimaliseerd zijn.
7. Zorg voor een goede weergave van je nieuwsbrief
Tegenwoordig worden nieuwsbrieven vooral gelezen op mobiele apparaten. Niet alleen de landingspagina’s maar ook de layout van je nieuwsbrief moet dan op mobiele apparaten er goed uitzien. Niet iedere e-mail client gaat hetzelfde om met de layout van de nieuwsbrief. Het kan zijn dat op de ene client (of apparaat), blokken net iets verspringen waardoor de layout er niet meer netjes uitziet of links niet meer aangeklikt kunnen worden.
Test voordat je de nieuwsbrief gaat versturen eerst of de layout goed werkt op de meest voorkomende e-mail clients en apparaten.
8. Geautomatiseerde nieuwsbrieven
Wees creatief. Zo kan je met beperkte inspanning een specifieke e-mailing versturen, volledig geautomatiseerd.
Zo biedt één van mijn klanten zwangerschapsyoga aan. Omdat tijdens de inschrijving bekend wordt wat de verwachte bevallingsdatum is, kan ze haar e-mail marketing daarop automatiseren. Zo krijgen klanten op basis van deze datum automatisch een mail met cursus materiaal specifiek voor vrouwen die 3 maanden, 6 maanden zwanger zijn en rond de tijd van de bevalling ontvangen ze aanbiedingen voor een cursus ontzwangeren.
Of bijvoorbeeld het bedanken van klanten die al 1 jaar klant zijn, of klanten feliciteren met hun verjaardag. Het zijn verrassende berichten voor de klant, worden vrijwel altijd gewaardeerd en kosten relatief weinig inspanningen.
Een online assistent helpt je jouw e-mail marketing te automatiseren.
Vertel ons over jouw project
Vertel ons over jouw project, voor vrijblijvend advies op maat!
Contact