Je website een nieuwe frisse look geven
Ben je toe aan een nieuwe frisse look voor jouw website? Hier vind je enkele tips waarop je moet letten wanneer je jouw website een nieuwe frisse look wilt geven. Voorkom veel voorkomende problemen en doe het in één keer goed.
Wanneer klanten bij mij komen en vragen om een nieuwe frisse look voor hun website, dan is het meestal omdat de website er gedateerd uitziet. Daarmee suggereren ze echter dat het probleem alleen bij de styling van de website ligt. Maar er zijn zoveel meer redenen om je website een nieuwe frisse look te geven. Denk bijvoorbeeld aan het verhogen van je conversie, verbeterde navigatie op mobiele apparaten en het verbeteren van laadsnelheid.
Hier vind je enkele belangrijke zaken om rekening mee te houden wanneer je jouw website een nieuwe frisse look wilt geven.
Je website een nieuwe look geven
Look & Feel
Kies het juiste design. De look & feel (hoe komt de website over op de gebruiker) is essentieel. Hiermee profileer je jezelf, jouw bedrijf of product en spreek je direct je doelgroep aan.
Over smaak valt uiteraard te twisten, maar het is vooral belangrijk dat de look & feel van de website past bij jouw doelgroep. Uiteindelijk moet het design het gevoel opwekken dat ze bij jou aan het juiste adres zijn.
Ga bij jezelf maar na;
- De MediaMarkt heeft vast wel de middelen voor een mooie webshop en informatieve reclames. Maar dat gebruiken ze niet. Over het algemeen is het schreeuwerig en rommelig, dit geeft een goedkoop ‘gevoel‘… En dat is nou precies de bedoeling…
Hierdoor krijg jij het ‘gevoel‘ dat je bij hen het goedkoopst uit bent. - Websites voor medische behandelingen, zijn vaak zakelijk, rustig en duidelijk. Het zorgt voor een schoon ‘gevoel‘ van hygiëne, rust en betrouwbaarheid.
- Een nieuws website laat nieuws zien. Banners, reclames en andere toeters en bellen leiden alleen maar af. Een website die zich alleen richt op informatie verstrekken geeft het ‘gevoel‘ van betrouwbaarheid.
Het gevoel dat jouw doelgroep krijgt bij het zien van de website is net zo belangrijk als de inhoud zelf. Bekijk bij het kiezen van het design daarom uit de ogen van je klant. Ga voor de juiste look & feel van jouw doelgroep.
Wanneer je jouw website een nieuwe frisse look wilt geven, vraag je dan ook af wat jouw (potentiële) klant wil zien en of het design aansluit bij jouw doelgroep.
Content
Wanneer je jouw website een nieuwe frisse look wilt geven, dan wordt er vooral naar het design gekeken. Maar zijn je huidige pagina’s nog wel up-to-date? Kijk ook kritisch naar je content.
Met content bedoelen we je pagina’s, teksten, plaatjes, filmpjes en links (in de tekst) op je website.
Met de juiste content wordt je beter gevonden, informeer je gebruikers en verhoog je conversie. Maar als je content al enkele jaren oud is, vraag jezelf dan goed af;
- of deze niet opnieuw geschreven moet worden
- of links in je tekst nog wel kloppen
- of je niet nieuwe inzichten over het onderwerp hebt
- of de teksten nog wel relevant zijn.
Het meest eenvoudige middel om je content te controleren is nieuwe content te schrijven over je onderwerpen. Zonder te kijken naar je huidige content maak je een samenvatting van het onderwerp en wat je erover kwijt wilt. Dit leg je vervolgens naast je huidige content, waardoor je eenvoudig kunt zien welke content nog wel en niet relevant is.
Wanneer je jouw website een nieuwe frisse look wilt geven, vraag jezelf dan ook af of je content nog wel aansluit bij wat je wilt vertellen.
Site structuur
Het lijkt zo eenvoudig. Je website een nieuwe frisse look geven en daarbij alleen het design wat updaten. Dat is ook het meest eenvoudige, maar is het ook het beste? Is bijvoorbeeld de site structuur ook niet toe aan een update?
De opbouw van je website wordt site structure genoemd. Aan de hand van deze structuur kunnen zoekmachines beoordelen welke pagina’s bij elkaar horen. Wat de relatie is en wordt het doel van de website aan zoekmachines duidelijk gemaakt.
Bij het beoordelen van de site structuur kijken nog veel mensen naar het menu. Klopt het menu en is het nog goed hiërarchisch opgebouwd. Maar dat is slechts de eerste stap. Een belangrijk onderdeel binnen site structuur is het intern linken naar je pagina’s.
Zeker wanneer jouw website al enige tijd bestaat, is het niet zo gek wanneer je site structuur niet meer helemaal up-to-date is. In de loop van de tijd zijn er pagina’s toegevoegd en verwijderd, het kan dan zijn dat jouw site structuur daarom helemaal niet meer zo logisch is.
Wanneer je jouw website een nieuwe frisse look wilt geven, vraag je dan eerst af of je ook je site structuur aan gaat passen. Wanneer je zeker weet dat je geen oude rommel meeneemt krijgt je website pas echt een nieuwe frisse look.
Links
Om precies te zijn externe links. Dit zijn links naar jouw website, waar jij verder geen invloed op hebt en die op andere pagina’s staan zoals bijvoorbeeld Google.
Wanneer je jouw website een nieuwe frisse look geeft ga je naar alle waarschijnlijkheid je site structuur aanpassen, pagina’s verwijderen of helemaal opnieuw beginnen. Dan is het wel noodzakelijk dat alle links naar de oude pagina’s goed afgevangen worden.
Wanneer je dit niet (goed) doet, zullen links naar je pagina’s een foutmelding opleveren (404). Dit levert over het algemeen veel frustratie op bij de bezoeker. Tenzij je er toch nog een leuke twist aan geeft, zoals de mispouce van de Hema.
Het netjes afvangen van deze oude links doe je met redirects. Dit kan op verschillende manieren ingericht worden en is afhankelijk van je gebruikte webserver, CMS of admin panel. Er zijn bijvoorbeeld handige plug-ins die je helpen je redirects (automatisch) af te vangen.
Doe je dit goed, dan mis je geen bezoekers meer en zal dit beter door Google gewaardeerd worden. Vergeet echter niet dat (afhankelijk van jouw product of dienst) mensen ook zoeken op afbeeldingen. Zorg er dus ook voor dat iedere afbeelding die je verwijdert ook een redirect krijgt.
En maak een goede 404 pagina. Voor het geval dat je toch iets gemist hebt, of voor toekomstige problemen. Door hier tijd en aandacht aan te besteden kan je van de nood een deugd maken.
Wanneer je jouw website een nieuwe frisse look wilt geven, zorg er dan voor dat al je links netjes afgevangen worden.
Geschikt voor Mobiel verkeer
De reden voor een nieuwe frisse look van je website is vaak terug te herleiden aan de wens iets extra te kunnen bieden aan de ervaring van je bezoeker. Kort door de bocht, de UX (user experience). Een belangrijk onderdeel van UX is tegenwoordig hoe de website of shop laadt op een mobiel apparaat, zoals je telefoon.
Over het algemeen worden websites en shops nog steeds ontwikkeld op een desktop, hierdoor willen er nog wel eens fouten insluipen op mobiele apparaten. Kijk voordat je kiest voor een nieuw design, hoe deze er uit komt te zien op mobiele apparaten. Is je website responsive genoeg (past de website zich aan het apparaat aan)? Hoe schaalt het lettertype? En hoe zit het met navigatie op mobiele apparaten (je moet het de gebruiker wel makkelijk maken)?
Twijfel je of jouw website geschikt is voor mobiel verkeer? Test je website dan met Google’s Mobiel Vriendelijke test.
Ook Google vindt UX een erg belangrijk onderdeel. In Juli 2019 is Google gestart met de mobile-first index. Dat wil zeggen dat Google eerst kijkt naar de prestaties van je pagina op mobiele apparaten en daarna pas de desktop variant meeneemt (in plaats van andersom, zoals het was). Deze prestaties beïnvloeden vervolgens je ranking. Prestaties worden nu voornamelijk gemeten op basis van (laad) snelheid.
Maar Google gaat nu verder, in mei 2020 heeft Google een nieuw factor aangekondigd. De Page Experience, hierin wordt dus nu echt de UX gemeten. Deze nieuw extra waarde gaat Google meer inzicht geven in hoe gebruikers de webpagina’s ervaren, in plaats van puur op snelheid pagina’s te beoordelen.
Wanneer je jouw website een nieuwe frisse look wilt geven, zorg er dan voor dat je nieuwe frisse look er ook goed uitziet op mobiele apparaten.
Maak een goede analyse
Maak voordat je begint met een nieuwe frisse look voor je website, een goede analyse van je huidige website. Welke pagina’s presteren goed en welke niet. Wordt je al goed gevonden of wil je op andere keywords gevonden worden? Wat is je conversie percentage en hoe zou je dat kunnen verbeteren? Een nieuwe frisse look van je website gaat natuurlijk bijdragen aan de conversie, maar is dat voldoende?
Google Analytics
Een goede analyse van je website prestaties maak je o.a. met Google Analytics. Dit is een gratis tool van Google waarmee je website prestaties kunt meten. Deze kan je vervolgens analyseren, waardoor je een goed idee krijgt bij pagina’s die nog verbeterd kunnen worden. Met deze resultaten in het achterhoofd, kan je gericht verbeteringen aanbrengen en resultaten meten.
Heb je hulp nodig met Google Analytics? Wij helpen je graag!
Zoekwoord onderzoek
Wordt je op dit moment goed gevonden? Of laat je kansen liggen? Deze vragen worden beantwoord in een zoekwoord onderzoek. Een zoekwoord onderzoek geeft jou een goed beeld van concurrentie, mogelijkheden en trends waarop je in kunt spelen met je zoekwoorden. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken vergroot jij je bezoekers.
Maar omdat je al een website hebt, dien je eerst te kijken waarop je op dit moment goed gevonden wordt. Hiervoor biedt Google ook een tool, namelijk Google Search Console. Deze tool geeft een goed beeld hoe je website presteert, of Google alle pagina’s kan indexeren en hoe je website op dit moment gevonden wordt. Door dit goed te onderzoeken kan je gericht aanpassingen doorvoeren.
Heb je hulp nodig met een zoekwoord onderzoek of een geheel vrijblijvende analyse van je website? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag!
Yoast SEO
Heb je een WordPress website, dan is Yoast SEO een uitermate handige tool om je website te analyseren. De tool is gratis en biedt inzicht in SEO optimalisaties. Bijvoorbeeld het gebruik van de zoekterm waarop je de pagina richt, gebruikte links (voor je site structuur) en tips voor de inrichting van je zoekresultaten. Het geeft een goed beeld van de optimalisaties die je door kunt voeren in je pagina’s.
Gebruik van de nieuwste technieken
Structured Data
Omdat (bijvoorbeeld) Google zoveel aanpassingen doorvoert, is het verstandig je website mee te bewegen met de ontwikkelingen. Wanneer je op dit moment je website een nieuwe frisse look wilt geven, dien je rekening te houden met Structured Data. Door goed gebruik te maken van Structured Data, kan je eenvoudiger met Google communiceren. Hierdoor begrijpt Google je website beter en dat zorgt er o.a. voor dat je meer kans maakt om een Rich Results op een bepaalde zoekopdracht te krijgen. Hierdoor kunnen jouw SERP (jouw resultaat in Google) beter naar voren komen in de zoekresultaten. Dit resulteert (vaak) in meer kliks en dus meer bezoekers.
Mobile First
Omdat Google nu Mobile First-indexing hanteert, dien je daarop in te spelen. Buiten je website responsive te maken, dien je tegenwoordig ook de laadsnelheid specifiek op mobiele apparaten te verbeteren. Hierdoor zorg je ervoor dat jouw website door mobiele gebruikers beter wordt ervaren. Dit zorgt ervoor dat (de hier eerder genoemde) Page Experience verhoogd wordt, waardoor jouw ranking in zoekresultaten beter wordt dan dat van jouw concurrenten.
Zorg dus dat je gebruik maakt van slimme componenten om laadtijd op mobiele apparaten te verbeteren.
Wanneer je jouw website een nieuwe frisse look wilt geven, zorg er dan voor dat je website gebruik maakt van nieuwste technieken. Hierdoor ben jij de komende tijd voor zoekmachine ook weer helemaal up-to-date.
Hosting
Wanneer je jouw website een nieuwe frisse look wilt geven, vergeet dan niet je hosting pakket onder de loep te nemen. Ooit heb je dit hosting pakket gekozen, omdat het toen precies aansloot bij jouw wensen zoals; budget, snelheid, beschikbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. Maar voldoet dit pakket nog wanneer je de website een nieuwe frisse look hebt gegeven? En is het allemaal nog up-to-date?
Wanneer je de website een nieuwe frisse look wilt geven, zorg er dan voor dat je hosting up-to-date is en blijft. Voor een gemiddelde hosting partij is het niet te doen om alle zaken, omtrent je website, bij te werken. Omdat ze jouw website niet kennen en daardoor het risico lopen dat deze niet meer beschikbaar is na de update.
Hierdoor kan het zijn dat jouw huidige hosting partij verouderde componenten gebruikt, waardoor je software niet meer kunt updaten en niet kan profiteren van nieuwste technieken of laadsnelheid kunt verbeteren.
Voordat je jouw website een nieuwe frisse look gaat geven, vraag je dan het volgende af:
- Gebruikt mijn hosting pakket de nieuwste webserver versie (Apache, Nginx, IIS)?
- Is mijn admin panel bijgewerkt tot de nieuwste versie en staan er updates klaar?
- Ondersteund mijn admin panel de nieuwste technieken?
- Wat is mijn gebruikte PHP versie?
- Wat is mijn gebruikte CMS (bijvoorbeeld WordPress) versie?
- Kan ik op dit moment plug-ins niet updaten?
Leveren één of meerdere van deze vragen een negatief antwoord op, dan is het goed om je af te vragen of dit wel het juiste hosting pakket voor jou is. Voorkom dat je later weer tegen deze problemen aanloopt en zorg ervoor dat jouw hosting omgeving altijd up-to-date is. Of lees meer over onze volledig ontzorgde managed hosting pakketten.
Wanneer je jouw website een nieuwe frisse look wilt geven, neem je hosting dan ook onder de loep en kijk of deze nog voldoet aan jouw verwachtingen.
Herken je jezelf hierin? Een Online Assistent kan je helpen met het beheer van je website.
Wil jij jouw website een nieuwe frisse look geven?
Neem contact met ons op voor meer informatie, of bekijk onze dienst betaalbare website.
Vertel ons over jouw project
Vertel ons over jouw project, voor vrijblijvend advies op maat!
Contact